بررسی حروف مقطعه از دیدگاه مستشرقان

نویسندگان

  • جعفری, سکینه الشهیربه مهین
  • رضوی, سید محمد
چکیده مقاله:

چکیده حروف مقطعه، در ابتدای بعضی سوره­های قرآن به صورت حروف گسسته­ای آمده که کلمه­ خاصی را تشکیل نداده و ظاهرا معنایی ندارند. به همین دلیل مفسران و اسلام شناسان نظرات و گمانه زنی­هایی را در مورد معنا و مدلول  آن داشته­اند که بعضا سست و غیر منطقی است. از آنجایی که بعضی مستشرقان کوشیده­اند منبع قرآن را غیر وحیانی و ساخته­ بشر معرفی نمایند، نظراتی را مطرح کرده­اند که باعث شبهه افکنی­هایی پیرامون وحیانیت قرآن کریم شده است که این نوشتار با هدف بررسی این نظرات به روش کتابخانه­ای و با مراجعه به متون معتبر تفسیری و علوم قرآنی توصیف کوتاهی از دیدگاه­های قرآن شناسان غربی از جمله بلاشر، نولدکه، بوهل، وات، بوث، موریس و... ارائه داده است. در مجموع می­توان گفت گروهی معتقدند حروف مقطعه به نوعی با حروف ابجد مرتبط است و بعضی دیگر این حروف را اشاراتی رمزگونه به محتوای سوره و عده­ای آن را اشاره به نام صحابه می­دانند. البته برخی معتقدند که این حروف جزء آیات متشابه قرآن است که تأویل آن را کسی جز خدا و راسخان در علم نمی­داند و بر این اعتقادند که نمی­توان معنایی روشن و قطعی از این حروف ارائه کرد و آنها همچنان اسرار آمیزند، که هرکدام از این نظرات به گونه­ای تفسیر به رأی، اجتهاد، حدس و گمان و یا دارای سند ضعیفی است.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

رهیافتى به حروف مقطعه

گزارش برخى از اثرات و معانى و مفاهیمى است که از مطالعه این حروف به دست آمده است. نویسنده در این راستا چهار محور را برشمرده است: 1. معنى جویى، 2. ایجاد فروتنى و آمادگى روحى براى دریافتن مفاهیم بعدى، 3. اعلام وجود حقایقى که انتقال‌پذیر در یک نظم کلامى نیستند و 4. نشان دادن حوزه معنایى و روان‌شناختى کلماتى که وحى قصد پوشیدن آنها را بر پیکر خود داشته است.

متن کامل

بررسی معنای حروف مقطعه از دیدگاه آیت الله معرفت و نقد آن از منظر آیت الله جوادی آملی

حروف مقطعه در دیدگاه مفسران قرآن کریم از گذشته تا کنون ، تحلیل های متفاوتی داشته است. آیت الله معرفت این دیدگاه ها را طبق دو مبنا دسته بندی کرده اند. عده ای حروف مقطعه را از متشابهات مجهول و علم مستوری می دانند که جز خدا برآن واقف نیست و دسته ای دیگر آن را رموزی بین خداوند و پیامبرش می دانند و آن چه از معانی برای این حروف گفته شده نوعی رمزگشایی است. آیت الله جوادی آملی به صورت دیگری دیدگاه مفسر...

متن کامل

رهیافتی به حروف مقطعه

گزارش برخی از اثرات و معانی و مفاهیمی است که از مطالعه این حروف به دست آمده است. نویسنده در این راستا چهار محور را برشمرده است: 1. معنی جویی، 2. ایجاد فروتنی و آمادگی روحی برای دریافتن مفاهیم بعدی، 3. اعلام وجود حقایقی که انتقال پذیر در یک نظم کلامی نیستند و 4. نشان دادن حوزه معنایی و روان شناختی کلماتی که وحی قصد پوشیدن آنها را بر پیکر خود داشته است.

متن کامل

گونه‏ شناسی تفاسیر عرفانی در موضوع حروف مقطعه قرآن

موضوع این مقاله طبقه‏بندی نظرات مندرج در تفاسیر عرفانی درباره ماهیت حروف مقطعه و انواع معنایابی از این حروف است. در این مقاله آرای ده مفسر عارف و صوفی [سهل تستری، سلمی، قشیری، میبدی، روزبهان بقلی، عبدالرزاق کاشانی، ملاصدرا، اسماعیل حقی، صفی‌علی‌شاه، و گنابادی] از قرون مختلف، درباره حروف مقطعه قرآن بررسی و یافته‌ها در دو سطح طبقه‌بندی شده است. در سطح نخست انواع یافته‌های آنان درباره ماهیت حروف م...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 8  شماره None

صفحات  0- 0

تاریخ انتشار 2016-08

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

کلمات کلیدی

کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023